W pierwszej kolejności należy się udać do biura meldunkowego znajdującego się w każdym mieście. Jeżeli miasto podzielone jest na dzielnice, to każda z dzielnic ma swój urząd meldunkowy. Najlepiej poszukać miejsca Rathaus - Bürgerbüro właściwego miejscu pobytu i tam dowiedzieć się o możliwość zdobycia meldunku.
Nie dotyczy to oczywiście osób przyjeżdżających na wakacje, ale jeżeli planujemy pobyt stały należy koniecznie dokonać meldunku w ciągu tygodnia od momentu przyjazdu. Jeżeli:
1. zamieszkujemy w hotelu/hostelu/pensjonacie należy:
- pobrać druk meldunkowy i wypełnić go (urzędnicy bardzo chętnie pomagają);
- otrzymać pieczątkę i podpis osoby upoważnionej w hostelu na wypełnionym blankiecie.
- oddać blankiet w Biurze Meldunkowym
Potrzebne Dokumenty:
- Paszport
- Umowa o pracę (czasami)
Tutaj należy zdeklarować swoje wyznanie (rubryka na blankiecie meldunkowym).
2. zamieszkujemy we własnym mieszkaniu:
- pobrać druk meldunkowy i wypełnić go (urzędnicy bardzo chętnie pomagają);
- oddać blankiet w Biurze Meldunkowym
Potrzebne Dokumenty:
- Paszport
- Umowa o pracę (czasami)
- Umowa najmu mieszkania
Tutaj należy zdeklarować swoje wyznanie (rubryka na blankiecie meldunkowym).
Po tych czynnościach urząd poinformuje urząd podatkowy (Bundeszentralamt fur Steuern), a ten nada Ci specjalny numer podatkowy (Personliche Identifikationsnummer) do późniejszych rozliczeń z fiskusem. Zostanie także poinformowany kościół do którego zdeklarowałeś przynależność.
W biurze meldunkowym nie możemy podać adresu do korespondencji. Dlatego też numer podatkowy przyjdzie w miejsce zameldowania. Jeżeli do tego czasu zdążysz się wymeldować należy kontrolować pocztę przychodzącą w to miejsce.
Jeżeli chcesz się wymeldować i zameldować gdzieś indziej wystarczy pójść znowu z tymi samymi dokumentami a wymeldowanie zostanie wykonane przez urząd automatycznie.
W przypadku zameldowania w mieszkaniu o miejscu pobytu zostanie także poinformowany urząd zajmujący się Radiofonią i Telewizją. Otrzymasz wówczas korespondencję w której będziesz zobowiązany do płacenia co miesiąc opłaty.Oczywiście jest to obowiązkowe i nie podlega dyskusji. Wystarczy, że posiadasz komputer i już jesteś zobowiązany do ponoszenia tychże kosztów. Opłata ta nie dotyczy tych osób, które przebywają w hostelu, hotelu itd.
Następnym miejscem, które należy odwiedzić to Kasa Chorych (Krankenkasse). Jak już wybierzesz odpowiednią to należy dać się do najbliższego biura i dokonać rejestracji.
Potrzebne dokumenty:
- paszport
- dokument z miejscem zameldowania na terenie Niemiec
- umowę o pracę
- zdjęcie (dopytać wcześniej o wymagania, można zabrać takie jak do paszportu)
Jeżeli nie posiadasz zdjęcia niebawem do miejsca zamieszkania przyjdzie korespondencja z prośbą o jego dostarczenie w formie korespondencyjnej lub on-line.
Zdjęcie potrzebne jest do wyrobienia karty identyfikacyjnej potrzebnej w przypadku wizyty u lekarza. Póki nie masz karty możesz posługiwać się wydanymi przez Kasę Chorych dokumentami.
Jak widać wszystko jest tutaj ze sobą powiązane. Dzięki temu porządkowi nie trzeba zbyt wiele czasu spędzać w urzędach. Dokumenty otrzymujesz pocztą lub zabierasz je z sobą po załatwieniu sprawy.
Kolejno powinieneś wyrobić sobie konto bankowe. Oczywiście tutaj wybór jest bardzo duży. Tutaj konieczne będzie posiadanie dokumentów takich jak:
- paszport
- umowę o pracę
- dokument potwierdzający miejsce zameldowania
Tutaj będziesz potrzebował numeru tel. komórkowego, ale można go uzupełnić w kolejnych dniach droga mailową lub tosobiście.
W przypadku banku twoim miejscem do korespondencji nie musi być miejsce zameldowania. To jest zwłaszcza użyteczne jeżeli mieszkasz w miejscu gdzie tajemnica korespondencji mogłaby zostać naruszona.
Podobnie jest z Kasą Chorych.
Telefon Komórkowy
Oczywiście tutaj znów jest pełna dowolność. Niemniej jednak licz się z tym, że nawet telefon na kartę wiążę się z rejestracją. Będziesz musiał podać zarówno numer konta bankowego jak i miejsce zameldowania. Spowoduje to, że możesz pozwolić na co miesięczne obciążanie twojego konta jak i wykonywanie płatności samodzielnie (w przypadku telefonu na kartę). A jeżeli chodzi o o abonament to nie różni się to wiele od systemu działania w Polsce.
Telefon komórkowy jest konieczny do wykonywania transakcji bankowych stąd koniecznym jest jego posiadanie. Są oczywiście inne metody weryfikacji przelewów internetowych, ale to już zależy od banku. Najbardziej klasyczna metodą jest ta która polega na przesyłaniu kodu sms.
Reasumując:
1. Meldunek
(załatwiasz za jednym razem:
-Meldunek (ewentualne wymeldowanie dotychczasowego miejsca zamieszkania,
-numer podatkowy,
-kościół,
-radiofonia i telewizja w przypadku zakwaterowania innym niż zbiorowe miejsce tj. hotel/hostel/pensjonat)
2. Kasa Chorych
3. Numer Konta Bankowego
(Po otrzymaniu numeru bankowego oraz pisma z Urzędu ds. Radiofonii i Telewizji wykorzystasz ten numer w celu uiszczania opłat)
3. Telefon Komórkowy (poinformuj bank jaki numer telefonu aktualnie posiadasz)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz